“Kennis delen en netwerken, dat kunnen ze hier goed”
“SZZ zorgondernemers zijn altijd nieuwsgierig om te willen leren en verbeteren, dat valt mij echt op”, zegt Mariska van Adrichem, die werkt als externe trainer & HR-consultant voor SZZ. Ze verzorgt onder meer trainingen in methodisch werken. “De zorgondernemers leren niet alleen van mij, maar ook van elkaar. Ze vinden het leuk elkaar te ontmoeten, geven elkaar tips en wisselen na afloop telefoonnummers uit. Dat is hier heel gewoon.”
Als leidinggevende heeft Mariska jarenlang in grote zorgorganisaties gewerkt. Via SZZ maakte ze voor het eerst kennis met kleinschalige zorg op het platteland. Inmiddels is ze fan. “Ik ben regelmatig op deze zorgondernemingen te vinden en kom er graag. De groene omgeving, de rust, de positieve mensgerichte zorg, de tijd die men neemt voor elkaar. Er hangt gewoon een hele fijne sfeer. Ik ervaar hier veel meer warmte en nabijheid dan in de grote organisaties waar ik vroeger werkte.”
Methodisch werken
Dat op de zorgondernemingen kwalitatief goede zorg wordt geboden, staat voor Mariska als een paal boven water. Maar ook methodisch moet het goed in elkaar zitten, zegt ze. “Van zorgbedrijven wordt geëist dat ze professioneel en transparant zijn in hun verantwoording. De één lukt dat beter dan de ander. Alleen zeggen dat je cliënten een fijne dag bezorgt, is niet voldoende. Je moet echt duidelijk kunnen maken wat je als zorgverlener toevoegt. Dat betekent specifieke doelen formuleren in plaats van algemene doelen. Hoe specifieker je bent, hoe makkelijker het rapporteren wordt.” De trainingen die Mariska verzorgt (SMART en Rapporteren), worden doorlopend aangeboden aan SZZ-leden en hun personeel. “Zorgprofessionals besteden natuurlijk het liefst 100% van hun tijd aan de zorg. Maar ook het stukje verantwoording hoort erbij. Na de training zijn ze vaak opgelucht: ‘Deze handvatten zijn fijn, hier kan ik iets mee’.”
Dienstverlening op maat
Mariska vindt het positief dat SZZ haar leden volop faciliteert met trainingen, praktische formats en handreikingen. “Het zijn nooit standaarddiensten die SZZ aanbiedt, maar altijd maatwerk. Dat geldt ook voor de trainingen die ik geef. Ik peil de behoefte van de deelnemers, beweeg mee met de groep en geef ruimte om van elkaars ervaringen te leren.” Mariska coacht ook teams van zorgbedrijven die een ontwikkelvraag hebben. “Er komt natuurlijk best veel kijken bij het runnen van een professioneel zorgbedrijf. Als ondernemer moet je kunnen delegeren en je hebt een team om je heen nodig waarop je durft te vertrouwen. Bij die teamontwikkeling kun je soms wel wat hulp gebruiken en SZZ kan jou dan verwijzen naar een teamcoach.”
Intervisie
Ze vertelt dat SZZ ook verbindingen maakt tussen zorgondernemers die iets aan elkaar kunnen hebben. Zo zijn al diverse SZZ-ondernemers een intervisiegroep begonnen. Mariska: “Het gaat dan bijvoorbeeld om thema’s als ‘Hoe vergroot ik de regie van de zorgvrager?’, ‘Hoe ver reikt mijn verantwoordelijkheid als zorgverlener?’ of ‘Moet ik een extra professional aannemen of niet?’” Mariska kan betrokken worden bij de opstart van zo’n intervisiegroep. “In 2 of 3 sessies reik ik de ondernemers een methodiek aan, daarna kunnen ze er zelf mee aan de slag. Het is mooi om te zien hoe ze elkaar oplossingen aandragen, elkaar steunen en van elkaar leren. Kennis delen en netwerken is voor SZZ en haar ondernemers heel vanzelfsprekend geworden.”