“Meedenken over beleid, daar kun je cliënten prima een rol in geven”
Kritsa Hendrickx (43) uit Breda is sinds 2023 cliëntvertegenwoordiger bij SZZ. Ze vertegenwoordigt de doelgroep cliënten vanuit de psychiatrie. Dat SZZ het cliëntperspectief bewust betrekt bij beleidszaken, vindt ze positief. “Beleid moet je nooit ontwikkelen over de hoofden van mensen heen.”
Kritsa is zelf cliënt bij zorglocatie De Bremberg in Etten-Leur. Daar heeft ze sinds zes jaar dagbesteding vanuit de Wlz, vanwege haar psychische kwetsbaarheid. Het buiten zijn, de fijne en persoonlijke sfeer doen haar goed. Ze vindt het erg leuk dat ze voor deze rol is gevraagd. “Ik zat al langer in de deelnemersraad van De Bremberg. Daar denk ik vooral mee op praktisch niveau. Bij SZZ is het meer beleidsmatig. Het gaat dan bijvoorbeeld over kwaliteitszorg, communicatie en medezeggenschap. Het is erg leuk om daar in te duiken. Ik hoor veel nieuwe termen, maar kan het goed volgen. Ze leggen me duidelijk uit wat alles betekent.”
Begrijpelijke taal
Ze vindt het interessant om vier keer per jaar te mogen meedenken over beleidszaken en op verschillende zorgbedrijven te vergaderen. Ze brengt ook haar eigen ervaring vanuit De Bremberg mee. “Laatst ging het over duurzaamheid op de SZZ-bedrijven. Daar kun je cliënten ook prima een rol in geven. Bij De Bremberg doen we dat al, die ervaring breng ik dan weer in bij SZZ.” Onlangs heeft ze de uitkomsten van het cliëntenpanel bekeken. “Per SZZ-locatie vult een cliënt of naaste een digitale vragenlijst in. Er wordt dan gevraagd naar thema’s die op alle locaties spelen. Het viel me op dat er hele positieve punten uitkomen. Ik heb SZZ wel geadviseerd om de vraagstelling wat beter af te stemmen op de diverse doelgroepen, zodat het voor iedereen begrijpelijk is. Niet te simpel en niet te ingewikkeld.”
Invloed op cliënten
Zelf werkte Kritsa jarenlang in de verstandelijk gehandicaptenzorg en de ouderenzorg, dus ook vanuit die hoek kan ze meepraten. In haar werk bij grote organisaties zag ze dat het management regelmatig beleid uitzette zonder overleg met de werkvloer. “Dat pakte vaak verkeerd uit. Beslissingen moesten dan later weer worden teruggedraaid. Zo zonde. Je moet je bewust zijn van hoe jouw beleid invloed heeft op cliënten.” Ze merkt op dat SZZ en de aangesloten zorgbedrijven geen logge, bureaucratische organisaties zijn. “Er is hier weinig afstand tot de werkvloer, dat scheelt. In kleine zorgorganisaties zoals deze, is het denk ik veel vanzelfsprekender om cliënten te horen, hun mening serieus te nemen en écht te werken vanuit hun vraag.” Dat zit bij SZZ wel goed, voor zover ze dat kan beoordelen. Het is in ieder geval een punt waar ze op wil letten.
Continuïteit van begeleiders
Als het gaat over cliëntbelangen, wil ze het belang van continuïteit van begeleiders benadrukken. “Ik heb in mijn leven veel depressies en psychoses gehad. Het is dan zo belangrijk dat je steeds dezelfde vertrouwde gezichten om je heen hebt, medewerkers met wie je een klik hebt. Het zijn mensen die vaak eerder doorhebben dan jijzelf hoe het met je gaat. Ik ben nu al een aantal jaar stabiel en dat is mede te danken aan die continuïteit. Er is weinig verloop bij De Bremberg. Daar heeft SZZ misschien geen enorme invloed op, maar toch wel een beetje. Als SZZ de zorgbedrijven en hun medewerkers goed ondersteunt, dan kunnen die weer goed zorgen voor hun cliënten. Dat werkt door. Ik vind het fijn dat ik daar nu een bijdrage aan mag leveren.”
“Beleid moet je nooit ontwikkelen over de hoofden van mensen heen.”